Lobing na
Slovensku
Poväčšine
korpulentní, cigary fajčiaci muži, ktorí pri dobrom obede a značkovom víne
presviedčajú zákonodarcov o opodstatnenosti svojich alebo nimi zastupovaných
záujmov, pričom im vrecká plnia peniazmi. Akokoľvek vzdialená je pravda, profesia
lobistov zostáva na Slovensku nepochopená a pre širokú verejnosť sa lobing
rovná korupcii.
Čo je
lobing?
Jednoducho
povedané, ide o činnosť jednotlivcov alebo záujmových skupín, ktoré sa usilujú
ovplyvniť legislatívny alebo regulačný proces. Za istých predpokladov ide o
úplne legálny a dokonca žiaduci prvok demokratického rozhodovania, ktorý podľa
právnika Transparency
International
Slovensko Pavla Nechalu prispieva ku kvalite zákonov. V komplexnej spoločnosti
totiž ľudia, ktorí robia rozhodnutia, často nemajú priamy prístup k informáciám
o dopade konkrétneho legislatívneho návrhu na záujmy jednotlivých skupín.
Lobuje potom každý, kto sa snaží dosiahnuť, aby výsledný zákon alebo nariadenie
zohľadňovali aj jeho uhol pohľadu, i keď častejšie sa za lobistu považuje
profesionál, ktorý nehovorí vo svojom mene, ale zastupuje záujmy svojich
klientov.
Lobing podľa Americkej ligy lobistov
„zahŕňa oveľa viac než len presviedčanie zákonodarcov" - k základným
prvkom dobrého lobingu patrí zhromažďovanie informácií o navrhovaných zákonoch
a následná príprava dopadových analýz, monitorovanie najnovšieho vývoja či
spolupráca s partnermi, ktorí obhajujú
podobné záujmy. Milan Ištván - výkonný riaditeľ občianskeho združenia
Partnerstvá pre prosperitu je dokonca presvedčený, že základnou zásadou
lobistu by malo byť, že sa najskôr stretne s oponentmi, aby poznal ich
argumenty.
Možno povedať, že to, čo väčšina ľudí
považuje za lobing, t. j. komunikácia s predstaviteľmi parlamentu alebo vlády,
predstavuje len ten najmenší zlomok práce lobistu. Oveľa viac času musí venovať
ostatným aspektom prípravy, informovaniu klientov a komunikácii so všetkými
zainteresovanými.
Vlastnosti
úspešného lobistu
„Najdôležitejšie je mať veľmi dobré
komunikačné schopnosti, schopnosť nadväzovať kontakty a pôsobiť na ľudí tak,
aby si vás zapamätali a vedeli, že
dokážete poskytnúť potrebné a spoľahlivé informácie a že sa s vašimi názormi
politici a predstavitelia inštitúcií môžu stotožniť," myslí si Patrik
Zoltvány, konzultant spoločnosti Amrop Jenewein Group pre záležitosti týkajúce
sa EU a akreditovaný lobista pri Európskom parlamente.
Dodáva že, dobrý lobista musí byť aj
šikovný psychológ, ktorý vie odhadnúť ľudia na základe toho s nimi komunikovať:
„Stretávate sa s ľuďmi, ktorých ste predtým nevideli a nepoznali. Treba
vedieť nadviazať prvý kontakt a udržať si ho, pretože ak nezapôsobíte alebo
urobíte zlý dojem, ten človek sa s vami už
nikdy nestretne. Počas prvých 30 sekúnd stretnutia sa, skrátka, musíte vedieť
predať," argumentuje Zoltvány s tým, že odborná problematika sa dá
naštudovať, ale „tie ľudské predpoklady, tie vám nikto nedá".
Popri spomínaných komunikačných a,
samozrejme, aj analytických schopnostiach stoja za zmienku ešte aspoň ďalšie
dva predpoklady úspešného lobistu. Prvým z nich
je schopnosť strategicky myslieť a konať. Znamená
to, že lobista by mal vždy pamätať na fakt. že hoci
môže
rozhodnutia ovplyvňovať, on sám o nich nehlasuje. Rozhodovanie je vyhradené pre
zákonodarcu či štátneho úradníka. Preto „ak ste rozumný, nebudete otvorene
kritizovať tých, ktorí vám v istých špecifických záležitostiach odporujú -
dnešný oponent sa zajtra môže stať
vaším
kolegom," tvrdia lobisti z americkej spoločnosti Tom Bolt and Associates.
K tomu sa radí schopnosť vnímať protichodné záujmy realisticky. Je nemožné
dosiahnuť zakaždým svoje, zato však je možné a neraz žiaduce dosiahnuť
kompromisné riešenie s oponentom.
Konečne, je tu ešte jedna vlastnosť, ktorú
možno - ak sa to vôbec dá tak povedať - objaviť u najúspešnejších lobistov. Je
to šťastie, schopnosť stretnúť tých správnych ľudí, prezentovať tie správne
argumenty v správny čas a správnym spôsobom. Z toho vyplýva, že die
predovšetkým o výsledok všetkých osobných a profesionálnych kvalít lobistu,
ale nielen o to. Schopnosť mať šťastie je prosto vyjadrením celkovej integrity
osobnosti lobistu...
Úskalia
lobingu
Ako každá ľudská činnosť, aj lobing má
svoje úskalia. V prvom rade treba pripomenúť, čo už bolo povedané na začiatku,
že lobing je v slovenskej verejnosti stále skôr predmetom mýtov, ako všeobecne
akceptovanou realitou. Toto je skôr problém pre lobistov, než nebezpečenstvo,
do ktorého možno v lobovacorn procese skĺznuť. Negatívny pohľad verejnosti však
lobistov, pochopiteľne, frustruje, nehovoriac o tom, že sú aj takí, ktorí by
napríklad na úrovni obcí mohli za svoje záujmy lobovať, no nerobia tak, pretože
sa domnievajú, že verejných činiteľov možno „uprosiť" iba úplatkom.
Podľa Zoltványho sa lobing negatívne vníma
najmä kvôli politikom. „Všimnite si, že ak sa niektorej politickej strane niečo
pri prijímaní zákonov nepáči, vyhlási, že tam išlo o lobing, aj keď ten zákon
nemusí byť automaticky zlý," argumentuje Zoltvány a dodáva, že negatívne
vnímanie
lobingu tiež súvisí s prebiehajúcimi tendrami a štátnymi zákazkami. Prvým
krokom k zlepšeniu celkového imidžu lobingu na Slovensku bude podľa neho
prijatie zákona o lobingu, „ktorý povie, že lobing je legitímnou
záležitosťou".
Takýto zákon by prispel k
zlepšeniu reputácie lobingu aj tým, že by ho stransparentnil. Mýty sa totiž
najlepšie živia tam, kde je činnosť jednotlivca či skupiny zahalená istým
tajomstvom. Ak by však každý mohol vedieť, kto za čo a u koho lobuje, tajomstvo
by sa do značnej miery rozplynulo.
S tým
potom súvisí aj ďalšie, tentoraz skutočné úskalie lobingu - netransparentnosť,
v dôsledku ktorej môže byť pokušenie pomôcť si pri lobovaní korupčnými
technikami príliš silné. Slovami programovej riaditeľky Transparency
International Slovensko Daniely Zemanovičovej,
„artikulovať
záujmy je v poriadku, ale nieje v poriadku, keď sa tak deje za istú odplatu, za
istý prospech pre toho, kto stojína strane záujmovej skupiny z verejného
sektora". Že v takomto prípade jde o korupciu, zhodujú sa s ňou všetci
predstavitelia, ktorí prispeli do tohto článku.
Netransparentný lobing znamená určitú
nevýhodu pre ostatné, možno menej organizované záujmové skupiny. Je sice pekné
tvrdiť, že zákonodarca o všetkých možných dopadoch pripravovanej legislativy
nevie a ani nemaže vedieť, a tak ho ako lobisti o nich informujeme,
ale
isté je, že ho budeme informovať opäť iba zo svojho uhla pohl'adu. My však zase
nemusíme alebo možno nechceme vedieť o iných záujmoch. To najmenej, čo potom
možno urobiť - opäť slovami Zemanovičovej - pre akési "utrasenie"
vplyvu záujmov tak, aby bol výsledkom čo najprijatel'nejší kompromis, je
stransparentniť lobing. Jedine tak môže každý vedieť, kedy je čas bránit svoj
záujem pred možnosťou, že ho pri rozhodovaní zákonodarca nevezme do úvahy,
pretože bol príliš jednostranne informovaný zástupcami protichodných
záujmových skupín. Preto by lobing mal podliehať aspoň nejakej
regulácii.
Regulácia
lobingu
Nejde pritom zďaleka o jednoduchú
záležitosť. Nemožno napríklad jednoducho preniesť na naše podmienky systém
regulácie zaužívaný v USA. V Európe zrejme najďalej v regulácii lobingu zašli
inštitúcie Európskej únie, a predsa sa jeden z najznámejších odborníkov na
lobing
v EÚ
Christian D. de Fouloy vo svojej nedávnej práci zmôže iba na vyhlásenie, že
"nastal čas na zavedenie záväzných pravidiel týkajúcich sa zverejňovania
informácií o politických aktivitách (záujmových) skupín... alebo prinajmenšom
na implementáciu solídneho systému
registrácie
lobistov". Lobing v EÚ podl'a neho "zostáva vážne
podregulovaný", čo mnohých lobistov v Bruseli "povzbudzuje k
praktikám, ktoré by boli považované za podvodnícke a neakceptovatel'né vo
vačšine európskych hlavných miest".
Ide v
podstate o problém, ako sa pri snahe stanoviť základné pravidlá lobingu vyhnúť
prehnanej byrokratizácii spoločnosti. To je aj názor Jána Hrubalu, riaditel'a
Odboru boja proti korupcii Úradu vlády SR, který spolupracuje s ministerstvem
spravodlivosti na návrhu zákona
zameraného
na reguláciu lobizmu na Slovensku. Len pre zaujímavosť, návrh sa vo svojej
terajšej pracovnej verzii nazýva "zákon o účasti verejnosti v
legislatívnom procese" a slovo "lobing" by ste v texte hl'adali
márne. Ako vysvetl'uje Hrubala, je totiž "otázne, či by slovo lobing
prešlo
jazykovedným ústavom, keďže zákony sa snažia vyhýbať cudzím slovám, ktoré ešte
neboli transponované do slovenského jazyka".
Podstatné je, že na spomínanom návrhu sa
zatial' stále pracuje, diskutuje sa o tom, ako ďaleko treba v regulácii lobingu
zájsť, a že do novembra by sa ním mala zaoberať vláda. "Dali sme si dlhý
termín, pretože nejde o jednoduchú vec a skrátka, nechceme byrokratizovať
život
ešte viac, než dajme tomu je. Chceme zaviesť nejaké pravidlá a zatial'
uvažujeme len o úprave lobingu v legislatívnom procese," tvrdí Hrubala.
Jedným z pravidiel, s ktorými tento návrh počíta, je zavedenie registra
fyzických a právnických osob, ktorým sa budú automaticky elektronickou formou
posielať na pripomienkovanie návrhy zákonov. Do tohto registra sa bude mocí
prihlásiť každý a bude dostupný na internete.
Navrhovaný
zákon podl'a Hrubalu neupravuje medze, pokial' sa môže zájsť v lobovaní.
"Lobovanie považujeme len za ovplyvňovanie rozhodovacieho procesu pri
tvorbe zákonov, to znamená, že ho chápeme len v zmysle pripomienkovania
návrhov," vysvetl'uje.
Na otázku, čo s tou "neviditel'nou
časťou ľadovca", napríklad pozývaním štátnych úradníkov na obedy a
podobnou lobistickou praxou, šéf Odboru boj a proti korupcii argumentuje
Zákonom o štátnej službe. Ten totiž štátnych zamestnancov vo funkcii
mimoriadnej významnosti zaväzuje povinnosťou viesť si zoznam stretnutí s
osobami v služobnom úrade i mimo neho a tento zoznam podl'a príslušných
predpisov zverejňovať, pochopitel'ne, s výnimkou stretnutí so zamestnancami
úradu. Efektom tohto nariadenia je potom prehl'ad aj o stretnutiach štátnych
zamestnacov s lobistami.
Na záver snáď zostáva už iba spomenúť, že
jednou z možností regulácie lobingu je tiež sebaregulácia samotných lobistov
alebo záujmových skupin vo všeobecnosti, teda akýsi etický kódex lobistu. To
však je vec kultúry národa a taktiež úplne iný príbeh...
Štefan Štofaník, Peter Stano